mattioli

Telefono +39 0744 492914 | Fax +39 0744 492950| Mobile +39 339 8720287

Samantha MATTIOLI

Short Bio

Samantha Mattioli si è laureata in Ingegneria dei Materiali nel 2006 , presso la Facoltà di Ingegneria (sede di Terni) dell’Università degli Studi di Perugia. Nel 2007 ha partecipato al Master Europeo di II livello in Nanotecnologie dei Materiali Polimerici che ha previsto anche uno stage di tre mesi presso l’Istituto Inasmet Tecnalia a San Sebastian (Spagna). Dal novembre dello stesso anno è assegnataria di borsa di studio per il corso di Dottorato di ricerca in Ingegneria Industriale (XIII ciclo). Attualmente è titolare di assegno di ricerca presso l’Università degli Studi di Perugia nel gruppo di Scienza e Tecnologia dei Materiali.

List of publications

1. Ilaria Armentano, Carla Renata Arciola, Elena Fortunati, Davide Ferrari, Samantha Mattioli, Jessica Rizzo, J. M. Kenny, Marcello Imbriani, Livia Visai The interaction of bacteria with engineered nanostructured polymeric materials: a review.. Scientific World Journal, 2014, doi.org/10.1155/2014/410423.
  2. E. Fortunati, S. Mattioli, I. Armentano, J.M. Kenny Spin coating of cellulose nanocrystal/silver nanoparticle assembled films.. Carbohydrate Polymers, 2014, (accepted).
  3. S. Mattioli, S. Martino, F. D'Angelo, C. Emiliani, J.M. Kenny, I. Armentano Nanostructured polystyrene films engineered by plasma processes: Surface characterization and stem cell interaction.. Journal of Applied Polymer Science. 2014, 2014, 131, 40427
  4. E. Fortunati, S. Mattioli, L. Visai, M. Imbriani, J.L.G. Fierro, J.M. Kenny, I. Armentano Combined effects of Ag Nanoparticles and Oxygen Plasma Treatmens on PLGA Morphological, Chemical, and Antibacterial Properties. Biomacromolecules, 2013, 14, 626-636
  5. S. Montesano, E. Lizunda, F. D'Angelo, E. Fortunati, S. Mattioli, F. Morena, I. Bicchi, F. Naro, M. Sampaolesi, J. R. Sarasua, J. M. Kenny, A. Orlacchio, I. Armentano, S. Martino Nanocomposites based on PLLA and multi walled carbon nanotubes support the myogenic differentiation of murine myoblast cell line.. ISRN Tissue Engineering 2013, Article ID 825912, 8 pages,
  6. S. Mattioli, M. Peltzer, E. Fortunati, I. Armentano, A. Jime´nez, J.M. Kenny Structure, gas-barrier properties and overall migration of poly(lactic acid) films coated with hydrogenated amorphous carbon layers. Carbon 2013, 63, 274-282
  7. I. Armentano, N. Bitinis, E. Fortunati, S. Mattioli, N. Rescignano, R. Verdejo, M.A. Lopez-Manchado, J.M. Kenny Multifunctional nanostructured PLA materials for packaging and tissue engineering. Progress in Polymer Science 2013, 38, 1720-1747.
  8. I. Armentano, E. Fortunati, S. Mattioli, N. Rescignano and J.M. Kenny. Biodegradable composite scaffolds: a strategy to modulate stem cell behaviour. Recent Patents on Drug Delivery & Formulation , special issue :Recent patents on stem cell and biomedical  applications  (BSP-DDF-2012-HT2) 2013 7 9-17.
  9. S. Mattioli, J.M. Kenny, I. Armentano. Plasma surface modification of porous PLLA films: analysis of surface properties and In Vitro hydrolytic degradation. Journal of Applied Polymer Science 2012 (125) E239-E247
  10. F. D’Angelo, I. Armentano, S Mattioli, L Crispoltoni, R Tiribuzi, GG Cerulli, CA Palmerini, JM Kenny, S Martino and A Orlacchio. Micropatterned hydrogenated amorphous carbon guides mesenchymal stem cells towards neuronal differentiation. e Cells and Materials Journal 2010 (20): 231-244.
  11. F. D’Angelo, I. Armentano, R Tiribuzi, S Mattioli, A. Reale. S. Montesano, L Crispoltoni, , GG Cerulli, JM Kenny, CA Palmerini, S Martino and A Orlacchio Stem cells and biomaterial interactions for neural tissue engineering models: A matter of mechanotransduction. Special Abstracts / Journal of Biotechnology  2010 (150S) S1–S576S.
  12. I. Armentano, M. Dottori, E. Fortunati, S. Mattioli, J.M. Kenny. Biodegradable Polymer Matrix Nanocomposites For Tissue Engineering: A Review. Polymer Degradation and Stability  2010 (95) 2126-2146
  13. S. Martino, F. D’Angelo, I. Armentano, R. Tiribuzi, M. Pennacchi, M. Dottori, S. Mattioli, A. Caraffa Auro, G.G. Cerulli, J.M. Kenny and A. Orlacchio. Hydrogenated amorphous carbon nanopatterned film designs drive human bone marrow mesenchymal stem cell cytoskeleton architecture. Tissue Engineering Part A 2009 5(10):3139-3149.

Book chapters

1. Armentano, E. Fortunati, S. Mattioli, N. Rescignano, J.M. Kenny. Tuning Cell Behaviour in Poly(Lactic Acid) based nanocomposite scaffold. Chapter in “Lactic Acid: Production, Properties and Health Effects” A. Jimenez&R.A. Ruseckaite, Etidors.
  2. Ilaria Armentano, Elena Fortunati, Samantha Mattioli, Nicoletta Rescignano, Josè Maria Kenny (2014). Biomaterials for tissue engineering based on nanostructured Poly(Lactic Acid) In: Poly(lactic acid) Science and Technology Processing, Properties, Additives and Applications. RSC Polymer Chemistry SeriesEdited by Alfonso Jiménez, Mercedes Peltzer and Roxana Ruseckaite